Oldal aljára


 

 

Ludwig van Beethoven

mindenidők egyik legnagyobb zeneköltője. Ősei, apai ágon, 1650 előtt falusi lakosok voltak Löwen közelében, majd Antwerpenben telepedtek meg. B. nagyatyja, Louis v. B. (1712-73) Löwenben, Lüttichben, 1733-tól Bonnban működött mint énekes, majd karmester; fia, Johann v. B. (1739-92) 1764. szintén bekerül mint tenorista az udv. zenészek sorába, három évvel később nőül veszi Kewerich udv. szakács leányát, özv. Laym Maria Magdalénát (1746), aki hét gyermekkel ajándékozza meg, de közülük csak három marad életben: Ludwig (1770. dec. 17. keresztelték, tehát valószínűleg egy nappal előbb született), K. A. Karl (1774) és N. Johann (1776). Ludwig, már kisgyermek korában rendkívüli muzikális tehetséget árult el, melyet atyja megerőltető zenei tanulmányokkal igyekezett kifejleszteni, hogy mielőbb hasznot húzhasson belőle. Ezek az egymást rendszertelenül felváltó, közepes vagy kétes tudású mestereknél (van den Eeden udv. orgonistánál, Pfeiffernél, a sokoldalú, de kicsapongó tenoristánál, Rovantini hegedűsnél, páter Koch és Zeese orgonistáknál) folytatott első zenei tanulmányok azonban csak csekély mértékben járulhattak hozzá B. talentumának kibontakozásához. B. otthonában a zilált erkölcsi és anyagi viszonyok különben is illuzórikussá tettek minden eredményesebb pedagógiát. Johann v. B. egyre jobban rabja lett anyjától örökölt iszákossági hajlamának és a nála lakó Pfeifferrel éjszakai mulatozásaikból hazatérve, nem egyszer ébresztette fel fiát, hogy gyakran hajnalig tartó zeneleckékkel terhelje. Ez a dúlt családi élet, melyben a gondoktól gyötört szelid édesanyának csak szenvedő szerep jutott, már korán független életre szoktatta B.-t; másrészt a rendszertelen, hiányos neveltetés, mely iskolai téren már a gimnáziumra előkészítő tirociniummal véget ért, arra késztette a gyermekművészt, hogy gyakorolja bámulatos autodidaktikus képességeit. - Ilyen autodidaxisra a bonni kulturális élet szerencsére gazdag lehetőségeket nyújtott. Max Friedrich, a művészetkedvelő egyházfejedelem, nemkülönben az utódja, Maximilian Franz, II. József császár felvilágosult, zeneértő testvére, nagy gondot fordítottak az általános szellemi és a sajátosan zenei kultúra felvirágoztatására. A fiatal muzsikust tehát a zenei gyakorlat biztosan, szilárdan kiépült keretei - templomi zene, orkeszter, színház - várták; s mivel a zenei érdeklődés elsősorban a mannheimi iskola (l. o.) felé fordult (Haydn és Mozart művészete diadalmasan terjeszkedett, sőt Maximilian Franz annyira kedvelte Mozartot, hogy magával akarta vinni Bonnba), ezek a szilárd kulturkeretek nem voltak merevek, nem gátolták a zenei szellem szabadabb, merészebb kibontakozását. B. a zeneélettel, atyjának haszonleső szándéka szerint, először mint csodagyermek jutott összeköttetésbe: már 8 éves korában produkálta magát Kölnben, 1871. pedig anyjával Rotterdamba utazott, ahol azonban a mozarti mintára tervezett karrier, úgylátszik, elakadt. 1779. okt. megjelent Bonnban Christian Gottlob Neefe (l. o.); ez a művelt, tapasztalt muzsikus helyesen ítélte meg a gyermek lángeszét: 1783. márc. 2. Cramer Magazin für Musik-jában mint Mozart esetleges utódjáról ír a fiatal művészről, akinek buzdításképp. 1782. kiadatta egy Drexler-keringőre komponált 9 variációját s akivel megismertette Bach Wohltemperiertes Klavier-jét, melynek legnagyobb részét B. már játssza. Neefe volt B. első komolyabb mestere, aki csakhamar annak rendje-módja szerint bevezette növendékét a bonni zenekulturális élet közösségébe. B. a templomban orgonált (már 1872. helyettesíthette mesterét, 1784 mint 2-ik udv. orgonistát véglegesítik), a zenekarban és színházban csembalózott (itt is már 1783. helyettesíti Neefet), később a színházi zenekarban brácsázott, mint zeneszerző pedig alkalmi szerzeményekkel (Waldstein gróf lovagbalettjéhez komponált zene, Gyászkantáta II. József halálára, Koronázási kantáta II. Lipót trónralépésekor) fizette le tartozását. Egyszóval teljesen a korabeli szokásokhoz híven illeszkedett be a bonni zeneélet közösségébe és ott a zenei gyakorlatnak ugyanolyan iskoláján ment keresztül, mint Haydn vagy Mozart. - Hasonlóképpen a társadalmi életben is sikerült neki otthonosabban elhelyezkednie. Itt Franz Gerard Wegeler orvostanhallgatóval kötött egész életre szóló barátsága egyengette útját: Wegeler bevezette őt Emanuel v. Breuning udv. tanácsos özvegyének házába, mely második otthonává lett s hol a nála valamivel fiatalabb gyermekekben, elsősorban Stephan v. Breuningban (1774-1827) igaz barátokat talált. Ebben a kulturált miliőben sikerült levetkőznie hiányos neveltetéséből származó fogyatkozásait, mind az általános műveltség, mind a modor szempontjából. Vigasztalan gyermekkorának felhői oszladozni kezdtek. Közben azonban még súlyos családi válsággal kellett megküzdenie: 1787. jul. 17. anyja meghalt és atyjának könnyelmű életmódja egészen felborította a kis háztartást; 1789. nov. 10., a bajokat orvoslandó, B. a család gondnokának neveztette ki magát. Ez a serdülő évek belső forrongásaival éppen egybeeső krízis nyomasztó melankóliával töltötte el az ifjúnak amúgy is egyenetlen kedélyvilágát. B. robusztus vitalitása azonban ekkor már gyökeret vert az élet köreiben s így csakhamar kiheverte a csapást. Önbizalom, életkedv fokozott mértékben tértek vissza, ugyanannyira, hogy B. ezeket az utolsó bonni éveket mindvégig mint élte legboldogabb időszakát emlegette. - Nem hiányoztak nagyobb, felszabadító benyomások sem. Kellő adatok híján ma nehéz lenne megállapítani, hogy milyen mértékben tartozott ezek közé B. első bécsi látogatása (1787 tavaszán), mikor Mozartnak bemutatkozhatott, amelyet azonban anyja betegsége miatt félbe kellett szakítania. Annál kétségtelenebb azonban annak a rajnai kirándulásnak felvillanyozó befolyása, melyen B. 1791. fejedelmi urát a német lovagrend mergentheimi nagygyűlésére kísérte el és zongoraművészetével az első nagy diadalokat aratta. Serkentőleg hatott rá az 1790. Londonba utazó, illetőleg 1792. onnan visszatérő Haydn-nak két bonni látogatása is. Legmélyebben azonban talán a Ferdinand E. G. y. Waldstein gróffal kötött benső barátság nyúlt bele B. sorsába. A gróf (1762-1823), 1787. jött Bonnba és Breuningék révén ismerte meg B.-t; első és legönzetlenebb mecénása lett a fiatal muzsikusnak, akit a társadalmi érintkezésben egészen magához emelt s akit anyagilag is a legnagyobb tapintattal, legtöbbször Maximilian Franzon keresztül, titokban támogatott. B. Waldstein gróf társaságában megérezhette egy függetlenebb, szabadabb élet lehetőségét. S erre a nagyobb, korlátlanabb életre vágyva, szívta magába a francia határ felől beszivárgó forradalmi ideákat, melyeknek E. Schneider-ben a bonni egyetemen is lelkes szószólója akadt s melyek szintén egy új világ születéséről beszéltek. Mert a bonni kultúra és társadalom közösségébe való elhelyezkedés, közelebbről nézve, B. életpályáján csak átmeneti állomás volt. B., igaz, itt szerzete meg azokat a tapasztalatokat, melyek lábraállíthatták a szociális és a zenei gyakorlatban, itt vetette meg az élet és a művészet formáival való bánnitudás reális alapját. Míg azonban Haydn vagy Mozart mindvégig ezen a reális alapon megmaradva oldották meg lelkük legmélyebb problémáit, addig B., ellentétben elődeivel, nem erre az alapra építette fel művészetét és életét. Roppant zenei tehetségével természetesen pompásan eleget tudott tenni mindannak, amit a környező zenekultúra megkívánt; nyomorúságos gyermekségéből kivergődve, úgy simult a rendezett társadalmi viszonyokhoz, mint valami emelkedettebb, napsugarasabb világhoz. De kész kereteket-formákat saját életével-lelkével betölteni; ezt nem érezte az ő belső elhivatottságának. Ezért alig helyezkedett el a keretekben, máris kikívánkozott belőlük. Már bonni műveiben (Gyászkantáta, szimfóniavázlat c-mollban, 3 zongoraquartett, jenai szimfónia[?] stb.) feltűnik bizonyos önkényes darabosság, bizonyos fölényes elnagyoltság, mely - tekintetbe véve az ifjú lángésznek egyébként hatalmas veleszületett formaérzékét - elárulja, hogy B. nem csüngött mozarti szeretettel a zeneélettől eléberakott formáknak alázatosan továbbszövő kultuszán. A szociális életben is gyakran rájött a Raptus (ahogy Breuningné B. szeszélyes kitöréseit elnevezte) és ilyenkor fékevesztetten törte szét a konvenciók, a modor korlátait. Mert ösztönösen érezte egyéni világának elemi erővel feltoluló nagyságát s mint vérbeli idealista nagyobb, szabadabb külső világot áhított, méltót a lelkében rejlő belső világhoz. Hitt az életben; amíg várhatott és várt tőle: szerény, alázatosan szelid, tanulásra kész volt; de büszke, gőgös lett, mikor megérezte, hogy az, amit kapott, alatta marad a lelkében hordozott világ roppant igényeinek. Mikor 1792. nov. bonni ura ösztöndíjával elhagyta szülővárosát és a zene fővárosába, Bécsbe utazott, ez a miliőváltoztatás nem volt pusztán szerencsés véletlen helycsere, hanem egy nagyra törő akarat belső követelésének beteljesülése. A Bonnba való visszatérést csakhamar a külső körülmények sem engedték meg: Maximilian Franz elvesztette fejedelemségét és bukásával B. számára is megszűnt a protektorátus. De B. ekkor már túl volt bonni életén. B. egyik legfőbb vágya volt: az általa minden élő mesternél nagyobbra becsült Mozartnál tanulni. Sajnos, mire Bécsbe került, Mozartot már nem találta életben. Első bécsi mestere így Haydn lett, aki azonban nem bizonyult megfelelően gondos pedagógusnak; a leckék Haydn második londoni útjával 1794. végleg abbamaradtak és B. már közben is Johann Schenk-nél igyekezett helyrepótolni a haydni pedagógia mulasztásait. B. 1794. J. G. Albrechtsberger-hez járt, akinél közel másfélévig tanult kontrapunktot s ugyanakkor Salieri-nél a drámai kompozícióban egész 1802-ig gyakorolta magát. Ezek a pusztán mesterségbeli tanulmányok nem nagyon lelkesítették; önálló utakra vágyott; mindamellett vasszorgalommal tanult, hogy szabadon felszárnyaló szelleme diadalmasan küzdhessen meg mindazzal, amit majd maga alatt hagy; ehhez a küzdelemhez meg akarta szerezni a korabeli muzsikusok teljes technikai felszerelését. - A bécsi zeneélet legfejlettebb kereteit akkoriban a helybeli, szinte páratlanul zenekedvelő és műértő arisztokrácia szabta meg. A főúri körök szívesen fogadták a Waldstein gróf ajánlatával érkező B.-t, akinek így alkalma nyílt Lichnowsky, Browne, van Swieten, Schwartzenberg Lichtenstein házi koncertjein pozícióját megalapozni. Mindenekelőtt utolérhetetlen zongorajátékával keltett feltűnést. Itt Bécsben a zongoratechnika ragyogó mestereivel került szembe; technikai tudását ezért csakhamar annyira kifejlesztette, hogy felvehette a versenyt olyan komoly virtuózokkal mint Wolffl, Cramer, Vogler apát és olyan ügyes bravúrjátékosokkal, mint Gelinek, Steibelt, akiket azután játékának forradalmian ható titáni erejével és egészen újszerű beszédesen kifejező poézisével messze maga mögött hagyott; a legnagyobb csodálatot azonban merész, szinte kimeríthetetlenül gazdag fantáziára valló szabad improvizálása keltette; ezen a téren legfeljebb csak Mozart rögtönzéseinek még el nem halványult emlékében akadt riválisra. A főúri körök előkelő muzikális kultúrája azonban B.-nek nem csak zongoraművészi diadalait, hanem zeneköltői kibontakozását is nagyban elősegítette. Karl Lichnowsky herceg házi quartettje, a beethoveni kamarazenét fejlődésének egész útján végigkísérő Schuppanzigh-vonósnégyes B.-nek teljesen szolgálatára állott; később, mint a pazarló fiatal Lobkowitz herceg pártfogoltja, B. egész zenekarral kísérletezhetett kedve szerint; mikor pedig 1806. összekülönbözött Lichnowskyval, Razumowsky gróf orosz követben talált hatalmas protektort, aki magához szerződtetve Lichnowsky muzsikusait, azokat ismét B. rendelkezésére bocsájtotta. Ilyen körülmények között B. zsenije a megalkuvás minden kényszerűsége nélkül bontakozhatott ki, merész újításainak csak önmaga szabott határt. És mégis volt valami ebben az újszerű muzsikában, ami nem férhetett meg soká az arisztokrata-szalonoknak szabad, de mégis csak kamarazeneszerűen zárt miliőjében; valami mindjobban előtérbe nyomuló és eddig ismeretlen telthangúság, (Vollgriffigkeit) a zeni hatásoknak szélesre, nagyraméretezettsége és egyben minden bonyolultságon túli vaskos egyszerűsége; ilyen telt hang, ilyen széles gesztusok, ilyen néptribuni pátosszal odadobott egyszerű sziklatömb-szavak áttörik a kiválasztottak körét és kihatolnak a nagy tömegekhez. És valóban: B. - bécsi tartózkodásának 3-ik esztendejében - elérkezettnek látta az időt, hogy közvetlenül a legszélesebb nyilvánossághoz szóljon. Ahogy a mágnásházak zenekultuszát hatalmába kerítette, úgy akarta most hatalmát kiterjeszteni a zenekultúra valamennyi körére. - B. 1795. márc. 29. a Burgtheaterben B-dúr zongoraversenyművével debütált a bécsi nagy nyilvánosság előtt jótékony célú koncert keretében; nov. 22. a szépművészeti társaság bálján már az ő zenéjére táncolnak; ugyanez évben megjelenik 3 zongoratriója Op. 1., melyet a köv. esztendőben 3 zongoraszonáta Op. 2. követ 1796. febr. Prágába, onnan Drezdán és Lipcsén át Berlinbe utazik, hol a Singakademieban lép fel. Ugyancsak 1796. Pozsonyban játszik és (ahogy Major Ervin újabban felderítette) 1800. máj. 7. Punto kürtművésszel együtt a budai színházban is adott hangversenyt. Ez utóbbi esztendőben lépi át a zongora-és kamaramuzsikának olyan művekkel, mint az Op. 5., 7., 10., 13. (Pathétique-) 24. (Frühlings-), 26. szonáták és a 6 vonósnégyes Op. 18., bővülő körét: ápr. 2. tartja első nagyszabású önálló szerzői koncertjét, melyen egyik zongoraversenyén (C-dúr?) és a kortársaktól különösen nagyraértékelt szeptetten kívül bemutatja 1. szimfóniáját. 1801. zeneszerzői tevékenységét kiterjeszti a színpadi muzsikára is: márc. 26. Die Geschöpfe des Prometheus c. ballettjét nagy sikerrel mutatja be a Hoftheater. 1805. mint oratórium-komponista arat - ezúttal talán érdemén felüli - dicsőséget: a Theater an der Wien-ben rendezett ápr. 5.-i hangversenyén előadásra kerül Christus am Ölberg c. oratóriuma, a 2. szimfóniával és a c-moll zongoraverseny-művel egyetemben. Még ugyanebben az évben B. a Theater an der Wien épületébe költözi, hogy ott Schikanederrel operát írjon. Bár a terv kivitelére, Schikaneder bukása folytán, nem került sor, B. továbbra is összeköttetésben marad a színházzal, melynek új vezetőjével, Braun báróval újabb operaszerződést köt; ennek eredményeképpen 1805. nov. 20. színre kerül Fidelio oder die eheliche Liebe (Leonora) című operája. A bemutató-előadás szerencsétlen körülmények között folyt le: a franciák egy héttel előtte szállották meg Bécset s a mű betanulása is sok kívánnivalót hagyott hátra; a siker elmaradt, az opera 3 előadás után lekerült a műsorról; átdolgozott alakban való felújítása a következő esztendőben szintén eredménytelenül végződött. B., bár a balsiker és a velejáró kellemetlenségek súlyosan megviselték, nem kedvetlenedett el, sőt 1807. fix-fizetéses házi komponistának ajánlkozott az udv. színházhoz; kérése úgylátszik nem volt teljesíthető s minthogy egyéb opera-ideái (Macbeth, Bradamante, Babylon romjai, Attila, Bacchus, Ulisses hazatérése, Romulus és Remus, Melusina stb.) elsősorban megfelelő szövegkönyv hiánya miatt nem valósulhattak meg, a Fidelio egyetlen operája maradt. Annál erőteljesebben hódított tért B. művészete a hangversenyéletben. 1804. privátkörben Lobkowitz herceg zenekara először játssza a 3. (Eroica) szimfóniát, melyet azután 1805. ápr. 7. a nagy nyilvánosság is megismer; egymásután kerülnek ki B. tollából a nagy zongora-és kamarazeneművek, közöttük a 2 fantázia-szonáta Op. 27. (Esz-dúr, és cisz-moll [Mondschein], továbbá az Op. 28. (Pastoral-), 30., 31., 47. (Kreutzer-), 53. (Waldstein-), 57. (Appassionata-), 69., szonáták, az Op. 35. és a c-moll zongoravariációk, a 3. Razumowsky-vonósnégyes Op. 59. és a 2 zongoratrió Op. 70.; 1807. márc. 2. koncert keretében eljátsszák az első 3 szimfóniát, továbbá, mint újdonságot, a 4. szimfóniát, a Coriolán-nyitányt és a G-dúr zongoraversenyművet; szept. 13. a Kismartonban bemutatott C-dúr misével B. elfoglalja előkelő pozícióját az egyházi zeneszerzők között; ez időben indul meg a bécsi Liebhaber-konzerte vállalkozás, melynek hangversenyein B. gyakran dirigálhatja saját műveit. B. végül mintegy megpecsételi művészi beérkezését a Theater an der Wien-ben 1808. dec. 22. rendezett nagyszabású hangversenyével, melynek műsorán a G-dúr zongorakoncert, szabad improvizálás a zongorán, az Ah Perfido ária, a C-dúr mise két tétele, újdonságként pedig az 5. (Sors-) és 6. (Pastoral-) szimfónia, továbbá a Chorphantasie szerepelt. - Ezt a hatalmas művészi beérkezést csak nagyon kevéssé befolyásolhatták azok a támadások, melyek B. műveinek újszerűsége ellen irányultak. A mozarti szépségtörvényeken nevelkedett ízlés csak fokozatosan barátkozhatott meg ezzel a nagyraméretezett és a formai tökélyt egyedül a kifejezés hűségében kereső muzsikával. Különösen a B.-t egész pályáján féltékenykedéssel, sőt rosszakarattal kísérő zenei szakemberek emlegették sűrűn a beethoveni zene szenzációthajhászó disszonánsságát, bizarr, formátlan szaggatottságát és banális, közönséges melodikáját; a bécsi sajtó is nagyobbrészt ezeknek a szakvéleményeknek adott visszhangot. B. géniuszának felismerésében, egyes kiválasztott zeneértők mellett, oroszlánrész illeti a nagyközönséget, melynek ösztönszerű ítélete, mint annyiszor, ezúttal is jobbnak bizonyult a szakmabeliek kritikájánál. Igaz, B. volt korában az első, aki mintegy belső szükségletnek érezte, hogy a nagy tömegekhez szóljon, akinek törekvése ezért öntudatosan odairányult, hogy a zene az emberiség kultúréletének közügye legyen. B. fellépése a zeneművész társadalmi helyzetébe is lényeges változást hozott. Az elfogulatlanul gondolkozó bécsi mágnások érezték, hogy olyan művésszel van dolguk, aki a társadalmi élet előkelőségében nemcsak a protektorátust, hanem mindenekelőtt a művészlélek belső méltóságát mintegy külsőleg igazoló emelkedett környezetet keresi. B. fesztelenül érintkezhetett főúri pártfogóival és közülük többel baráti viszonyba került. Kb. 2 évig (1794-96) lakott magánál Lichnowsky hercegnél, akinek öccse, Moritz gróf, hasonlóképpen báró Gleichenstein szintén önzetlen protektora lesz; 1806. Erdődy Péter gróf és muzikális felesége látják vendégül. Barátságot köt Brunsvik Ferenc gróffal, akit martonvásári birtokán és Budán is meglátogat s akinek nőtestvérei közül Jozefinhez és Terézhez gyengéd szálak fűzik. nem volt hiány főúri tanítványokban sem; közülük B. egyik leghívebb barátját és mecénását, Rudolf főherceget és Ertmann bárónőt, a kiváló B.-játékost említjük, továbbá Guicciardi Julia grófnőt, aki B.-t szerelmével ajándékozta meg. Ismerőseinek szűkebb körét a Bonnból a fővárosba költöző régi pajtások (többek közt Franz Breuning) és új híveivé szegődő zenészek (Zmeskall, Schuppanzigh, Krumpholz, Eppinger, Röckel, Hummel, Kiesewetter, Seyfried, Amanda stb.) egészítették ki. B. ezekben az években benn élt a társadalmi élet forgatagában s csak nyáron vonult vissza valamelyik bécskörnyéki kis helységbe. A tágabb életlehetőségeket egy plebejus hatalmas zabolátlan életösztönének naiv örömével élvezte. Ein Bild der Kraft emlékezik meg róla Seyfried. S B. maga is írja (Zmeskallhoz): Kraft ist die Moral der Menschen, die sich vor Anderen auszeichnen, und sie ist auch die meinige. Igaz, arra is ügyelt, hogy magarészéről szintén méltó legyen ahhoz a környezethez, mely géniuszának kijárt táncolni tanult, választékosan öltözködött, paripát tartott stb.; de mindezt csak úgy és addig, míg egyénisége hatalmi aspirációinak jegyében cselekedhette. Az úriság - mellyel az életben való szabadabb mozgást meg kellett vásárolnia - mint lezárt társaságbeli életforma önmagában véve semmit sem jelentett az ő közvetlen szabadságra törő temperamentumának s ezért gyakran terhére volt Ilyenkor fékevesztetten rontott neki a modor korlátainak és gyakran félszeg helyzetekbe sodródott. Lelke mélyén mind erősebben érezte, milyen kevés köze van egyéni élete belső nemességének a körülötte pompázó nagyvilághoz. Szűknek tudva a társadalmi kereteket elementáris ösztöneivel mindig a Néphez fellebbezett. Vérbeli demokrata volt, aki az Eroica Napóleonnak szánt dedikációját bosszúsan tépte szét, mikor Napóleon megkoronáztatta magát. Harsogó, erőszakos életéből mégis mindenkor kicsendül a jóság és szeretet hangja, mely az életben visszhangra vár. De B. érezte, milyen keveset adhatnak neki az emberek, ahhoz képest, amit ő vár az Embertől. Impulzív természetéből kitört a megvetés, melynek sértésit azután csak megalázkodással tehette jóvá. Szerette és tisztelte az embert: ahogy azt önmagában érezte; de az ember, ahogy az élet elébesodorta: más volt. Ezért embertársaival való érintkezéséből ki-kiütközött a fölény, sőt lenézés, melyhez lassanként odaszegődött a bizalmatlanság, gyanakvás is. Mindehhez hozzájárult még egy borzalmas fizikai csapás: B. hallásának fokozatos gyöngülése; az első tünetek a kilencvenes évek végén mutatkoztak; a következő évtizedben már gyógyíthatatlannak bizonyult fülbaja, mely végül teljes süketségre vezetett. B. azonban mégsem vesztette el az életbe vetett hitét. Első kétségbeesésében megfogalmazott híres heiligenstadti testamentuma (1802) megrendítő vallomástétel az élet nagysága és szépsége mellett.

forrás:--Révai lexikon-

 

 

Oldal elejére